欢迎来到中国基础教育外语测评研究基金!
教学设计:基于诊断测评的阅读微技能提升研讨课
授课教师:张婧 年级: 高三 技能: 阅读 教学材料:《英语》(新标准) 发布时间:2020.12.07

一、(基于诊断测评结果的)教学设计思路

  本课题组在开展基于诊断结果采取弥补型教学措施时,面临一个实际的问题就是如何将弥补性教学措施与常规教学相融合,避免对测评结果的无视或者滥用,出现评而不用或以微技能练习来提升学生微技能的过度应试化倾向。经过一段时间的研究,我们针对测评结果在改进教学时采取了将微技能的改进项目融入到语篇意义学习过程之中的方法,设定整合式教学目标,并据以设计教学活动,评价教学效果。


二、(基于诊断测评结果的)学情分析

  授课对象是成都四十九中高三2班(理科)的学生,他们对航天这个话题感兴趣。设计本堂课的重要依据是优诊学诊断测试结果。学期初优诊学的诊断报告显示,学生在理解主旨大意、理解主要观点以及推测态度意图方面比较薄弱,教师采用教材文本设计了一堂将弥补薄弱项目与语篇学习相结合的阅读课。


三、(体现诊断测评结果的)教学目标确定

教学目标:

  通过本次学习,学生可以:

  1) 通过观察和分析文章结构,理解文章主旨大意;

  2) 通过文章已有信息,推断人们对某一事件的观点态度;

  3) 运用课堂上所学,表达自己对某一事件的观点态度。

教学重点:

  1)通过观察和分析文章结构,理解文章主旨大意;

  2)通过文章已有信息,推断人们对某一事件的观点态度。

教学难点:

  1)如何引导学生清晰把握文章结构,并得出文章主旨大意;

  2)如何引导学生基于文本已有信息,提炼人们针对某事的观点态度。


四、(体现诊断测评结果的)教学材料分析

  本篇阅读文章是Module 5: The Conquest of the Universe中的第一部分,介绍了美国对太空的早期探索(本模块在教材中原本有两部分:第一部分是以成年人的口吻客观地介绍美国航空事业的发展;第二部分是以普通中学生的口吻讲述自己对挑战者号失事的看法。因为课堂容量有限,本节课只处理第一部分。)。本文结构清晰,有明线(时间线)和暗线(情感线),适合中学生阅读,可以帮助他们了解航空事业的发展,培养孜孜以求的探索精神。

  根据学期初的优诊学测试结果,学生在“理解主旨大意”和“推断态度意图”这两个阅读微技能项上得分不高,本篇文章有助于提升学生这两项阅读微技能。


五、(体现诊断测评结果的)教学活动设计

1




六、教学效果评价

  此次课例取得了较为满意的效果。第一,学生对文章的结构有了清楚的认识,并能够获取文章主旨大意。第二,学生能够清楚把握文章中人们对不同事件的观点态度,并结合所学语言知识表达自己的观点态度。第三,通过搭建支架,学生有话可说,能够评价历史事件,也能表达自己的观点态度。


七、教学反思

  本堂课中,教师转变教学理念,通过优诊学的测评,首先分析数据,再解读测评结果,然后根据数据反映出的学生阅读微技能弱项制定教学计划。这些都为科学地改进教学奠定了基础。先测评再分析最后研究并落实到教学中的模式是教师测评素养提升的有效途径。教师从中反思自己的教学,提高了自己的专业素养;学生的阅读问题得到了有的放矢的解决,并掌握或提升了阅读技巧和策略。

  但是,本节课也有诸多遗憾。比如,学生在本课的讨论中存在思维狭窄,词汇量跟不上思维的情况,教师应该有意识地让学生接触多体裁、多话题的文本,扩充他们的背景知识,提高他们的词汇量。总之,路漫漫其修远兮,阅读微技能的提升不可能一蹴而就,教师应当科学而有针对性地指导学生提高阅读能力。



Space: The Final Frontier

HANDOUT

I. Reading for the first time: Read the passage and finish the following tasks.

1. 1) How is the passage organized?

    A. By giving examples.           B. By explaining.

    C. In the order of time.       D. In the order of space.

    2) What is the supporting information to your answer?

2. 1) What important events took place in those years?

    2) What’s this passage mainly about?

2


II. Reading for the second time: Read the passage again and finish the following tasks.

1. 1) What was people’s attitudes to each event?

    2) Why do you think so?

3


2. Which graph best shows changes of people’s attitudes to the events?

4



3. What’s the author’s attitude toward space exploration?

A. Approving.                         B. Disapproving.

C. Objective.                           D. Indifferent.

III. Watch the video of the explosion of the Challenger and discuss.

 Suppose you are …

1) a scientist behind the space project

2) a family member of an astronaut on the Challenger

3) a government official

4) an ordinary audience in China

 Talk about whether you are for or against sending people into space.

 Why or why not?

  While discussing, you can write down your thoughts here.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

IV. How do you understand ow do you understand_______ title?

  Write down your thoughts below and share your opinions with the group members.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Homework:

Write a letter to NASA. Your letter should include …

  1) your opinions for or against sending people into space as a scientist / a family member of an astronaut on the Challenger / an ordinary audience in China / a government official;

  2) your reasons;

  3) other related thoughts or opinions.

Dear Sir,

Recently my classmates have held a heated discussion about whether or not to send people into the space after watching the video of the explosion of the Challenger.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________                                                                                                                         Yours sincerely,

                                                                                                                                          _________